Miecz i Pastorał Online
Mistrz Gry
Miasto
Miasta jak wiadomo same w sobie dochód przyniosą w wysokości 1 sztuki złota za każdego mieszkańca
Przyrost naturalny
W miastach k6 - 3 % liczby mieszkańców
W mieście właściwie wszystkie rodzaje działań gospodarczych są mile widziane i pożądane. Większość jednak z nich podlega monopolowi cechów. Nie przeszkadza to jednak temu by pan feudalny starał sie otworzyć własne przedsiębiorstwo. W jednym mieście można posiadać maksymalnie 5 warsztatów danego rodzaju, ich większa ilość powoduje nadwyżki, na które nie ma popytu.
Warsztaty tkackie - o ich zaletach nie trzeba wiele mówić na sukno lepszej lub gorszej jakości zawsze sie znajdzie nabywcę albowiem człowiek nie zwierze z gołym tyłkiem nie będzie chadzał.
Koszt - 8000 zł. Dochód 1000 zł
Warsztaty ciesielskie – za każde 2 posiadane wsie leśne, które dostarczą surowiec można postawić jeden warsztat. Dochód osiągany przez wsie nie zmienia się.
Koszt – 10000 zł, dochód – 2000 zł.
Rzeźnie – aby postawić jedną rzeźnie należy posiadać minimum 2 wsie hodowlane. Dochód osiągany przez wsie nie zmienia się.
Koszt – 10000 zł, dochód – 2000 zł.
Piekarnie – wymagają posiadanie w mieście spichlerza.
Koszt – 9000 zł, dochód 1000 zł.
Browar - jaki jest każdy widzi do czego służy każdy wie.
koszt 15000 zł, dochód 3000 zł.
Gorzelnia – daje możliwość destylacji mocniejszego alkoholu. Wymaga poświęcenia jednej wsi rolnej (min 200 ludności), z której żyto jest przeznaczane na gorzałkę.
Koszt 20000 zł, dochód 5000 zł.
Spichlerz – pozwala magazynować nadwyżki zboża przypadku zbyt obfitych zbiorów, zaopatruje miasto w wypadku oblężenia lub nieurodzaju.
Koszt – 10000 zł.
Czas budowy – 4 miesiące.
Roczny koszt utrzymania – 500 zł.
Łaźnia – hm użyteczny to budynek wielce a i potrzebny. Pozwala na zwiększenie przyrostu naturalnego o 1% po modyfikacjach
Koszt - 10000 zł w mieście do 5000 mieszkańców, 20000 zł w mieście do 10000 mieszkańców, 30000 w mieście do 15000 mieszkańców itd.
Koszt utrzymania – 10 % (w zależności od poziomu)
Budynki Wojskowe
Każdy poziom koszar umożliwia zakwaterowanie dla 5 jednostek wojskowych, inaczej kwaterują one po wsiach powodując spadek dochodu ze wsi o 10% plus 5% za każdy punkt Waloru. Jazda powoduje 20% spadek plus 5% za każdy punkt Waloru.
Koszary -
pozwala na szkolenie:
Chłopi
Pike Militia
koszt - 6000 zł
czas budowy – 2 miesiące
koszt utrzymania 600 zł
Koszary Miejskie – pozwala na szkolenie:
Town Militia
Spear Militia
Halberd Militia
koszt - 12000 zł
czas budowy – 4 miesiące
koszt utrzymania – 1200 zł
Koszary Milicji – umożliwia szkolenie:
Sergeant Spearman
koszt - 24000 zł
czas budowy – 6 miesięcy
koszt utrzymania 2400 zł
Koszary Wojskowe – umożliwia szkolenie:
Armored Sergeants
Dis. Imperial Knights (+warsztaty płatnerskie)
Zweihander (+warsztaty płatnerskie)
koszt - 48000 zł
czas budowy – 1 rok
koszt utrzymania 4800 zł
Koszary Armii – umożliwia szkolenie:
Lancknechci (+warsztaty płatnerskie)
Dis. Gothic Knights (+ huta)
Forlon Hope (+ huta)
koszt - 96000 zł
czas budowy 1,5 roku
koszt utrzymania – 9600 zł
Stajnie- umożliwia szkolenie:
Cavalry militia
Mounted Crossbow (+ warsztaty płatnerskie, + strzelnica)
koszt - 12000 zł
czas budowy – 4 miesiące
koszt utrzymania 1200 zł
Stajnie jazdy – umożliwia szkolenie:
Mounted Sergeants
Mailed Knights (+ warsztaty płatnerskie)
koszt powstania - 24000 zł
czas budowy – 6 miesięcy
koszt utrzymania 2400 zł
Hipodrom - umożliwia szkolenie:
Imperial Knights (+ warsztaty płatnerskie)
Gothic Knights ( + huta)
koszt - 48000 zł
czas budowy – 1 rok
koszt utrzymania – 4800 zł
Pole Ćwiczeń umożliwia szkolenie:
Archers (minimum 6 miesięcy treningu)
koszt – 8000
czas budowy – 2 miesiące
koszt utrzymania 800
Strzelnica – umożliwia szkolenie:
Crossbow Militia (+ warsztaty płatnerskie)
Pavise Crossbow ( + huta)
koszt – 10000
czas budowy – 4 miesięcy
koszt utrzymania 1000
Strzelnica katapult – umożliwia produkcje katapult (kuźnia), skorpionów (kuźnia), Onagerów (warsztaty płatnerskie)
koszt - 48000 zł
czas budowy – 1 rok
koszt utrzymania 4800 zł
Warsztat Oblężniczy - umożliwia produkcję ciężkich onagerów (Huta)
koszt powstania – 96000 zł
Czas budowy 1,5 roku
koszt utrzymania 9600 zł
Metalurgia
Kuźnia - umożliwia produkcje broni w ogóle, podkuwanie koni etc., nie przynosi zysku.
koszt - 12000 zł
koszt utrzymania – 1200 zł
Warsztaty płatnerskie – pozwalają rekrutować jednostki z Armour 1 i Weapon 1
koszt – 32000 zł
czas budowy – 1 rok
Dochód - 32000 zł, od którego należy odjąć koszt surowca tj. produkcji 1,5 kopalni żelaza - równowartość 18000 zł (cena ta podlega wahaniom rynkowym)
Huta – pozwalają rekrutować jednostki z Armour 2 i Weapon 2
Koszt - 64000 zł
Czas budowy -2 lata
Dochód - 64000 zł od którego należy odjąć koszt surowca tj. produkcji 3 kopalni żelaza - równowartość 36000 zł (cena ta podlega wahaniom rynkowym)
Przerwa dłuższa niż 3 miesiące w dostawach surowca powoduje konieczność ponownego rozpalenia pieców hutniczych co kosztuje 6000 zł.
Inne
Kanalizacja - Posiadanie kanalizacji zmniejsza koszt opanowania zarazy w mieście o połowę.
koszt – 8000 zł
utrzymanie - 800 zł
Kopalnie
koszt – 20000 zł
czas budowy – 6 miesięcy
Koszt upgrade – 35000 (powoduje wzrost dochodu o 50% ) w kopalni kamienia (kamieniołom) koszt 10000, upgrade 15000
Czas upgrade - 6 miesięcy
Kopalnia złota - 36000 rocznie dochodu
Kopalnie srebra - 24000 r0cznie dochodu
Kopalnie żelaza - 12000 rocznie dochodu
Kopalnie kamienia - 6000 rocznie dochodu (-10% koszt powstania budynków)
Edukacja
Szkoła
Koszt powstania – 8000 zł
Koszt utrzymania – 800 zł
Akademia (3 Wydziały)
koszt powstania 16000 zł
koszt utrzymania 3200 zł
Akademia wyższa (6 Wydziałów)
koszt powstania - 32000 zł
koszt utrzymania – 6400 zł
Uniwersytet (8 Wydziałów)
koszt powstania – 64000 zł
koszt utrzymania – 12800 zł
Kościół
podane tu koszty to ceny minimalne standardowych budowli.
Kaplica
koszt powstania – 400 zł
czas budowy – 1 miesiąc
Świątynia
koszt powstania – 8000 zł
czas budowy – 6 miesięcy
Duża Świątynia
koszt powstania – 16000 zł
czas budowy – 1 rok
koszt utrzymania 1600
Katedra
koszt powstania – 320000 zł
czas budowy – 5 lat (minimum)
koszt utrzymania – 16000 zł
Archikatedra
koszt powstania – 640000 zł
czas budowy – 20 lat (minimum)
koszt utrzymania – 32000 zł.
Obronność
Palisada
koszt powstania 4000
koszt utrzymania 200
Drewniany mur
koszt powstania 8000
czas budowy – 3 miesiące
koszt utrzymania 400
Kamienny mur
koszt powstania 16000
czas budowy – 1 rok
koszt utrzymania 800
Duży kamienny mur
koszt powstania 32000
czas budowy – 5 lat
koszt utrzymania 1200
Twierdza
koszt powstania 64000
czas budowy 10 lat
koszt utrzymania 3200
Istnieje możliwość otaczania miast podwójnymi a nawet potrójnymi murami ale wtedy koszt poszczególnej budowli mnoży się razy 2 lub 3. (podobnie wydłuża się czas)
Wszystkie budowle obronne muszą powstawać po kolei nie dotyczy to np. przejścia z palisady do muru kamiennego ale jeśli chce się przejść z muru kamiennego do twierdzy to trzeba ponieść również koszty powstania dużego kamiennego muru
Offline
Mistrz Gry
Następuje zmiana w koszcie utrzymania budynków obronnych, po analizie stwiedzam, że są za niskie, roczny koszt utrzymania Twierdzy w wysokości 640 szt. zł to śmieszna cena. Z tego powodu dopisujemy do kosztów utrzmania jedno zero.
I wychodzi nam:
Palisada
koszt utrzymania 400
Drewniany mur
koszt utrzymania 800
Kamienny mur
koszt utrzymania 1600
Duży kamienny mur
koszt utrzymania 3200
Twierdza
koszt utrzymania 6400
Zmiany wejdą w życie dzisiaj. Chyba, że macie przekonuwujące argumenty.
Offline
Nobilis
Nie bardzo mi sie to zgadza.. Sluchaj olo koszty utrzymania rzedu 10 % roczne to zgoda dla budynków które maja np jakies kadry itp...
W przypadku budowli obronnych to jest niemozliwe bo to ma tylko stac...To dla porównania tak jakby utrzymanie mieszkania wartego 300tys kosztowało cie rocznie 30 tys dlaczego??
W budowlach obronnych największym kosztem jest ich postawienie...Fakt później trzeba dbac o to zeby sie nic nie rozpadało i fosa nie zarosła czymstam ale na pewno nie jest to koszt 10%
Offline
Mistrz Gry
Nie mamy budynków wartych 300 tys wiec te porównanie jest nie trafione. A budynki obronne nie maja tylko stać, tzreba je konserować, zabezpieczać, naprawiać od zwykłego codziennego zużycia. To nie tylko mury i kamienie - to drewniane bramy, to schody, drabiny, pomieszczenia dla obrońców, zawiasy, masa metalowych elemntów , paleniska, kotły, drewno do palenisk. To wszytko musi byc W IDEALNYM STANIE cały czas i trzeba tego doglądać. Pada deszcz, wieje wiatr, chodzą ludzie i wszytko się zużywa niestety. Roczny koszt utrzymania muru - twierdzy 640 sztuk złota jest za niski, to potęza budowla i masa rzeczy może się tam zużyć i popsuć.
Niestey koszta wojny i wojska sie zwiększą. Już się boje komntarzy po wprowadzeniu reformy wojska, którą właśnie powoli kończę. Przykro mi ale wychodzi na to, ze zabawa żołnirzykami to będzie domena bogatych panów. Tak jak to powinno być.
Przepraszam ale argument- nie bo za drogie nie pzremawia do mnie. Ja wiem, ze dla Ciebie wszytko jest za drogie
Offline
Nobilis
Oki zgadzam sie ze 1% to za mało ale 10% to za duzo!!!
Wojna jest zabawa bogatych panów zgoda..ale jesli konwertujesz koszty to pomysl tez nad zwiększeniem dochodów??
Porownanie odnosilo sie do rzeczywistaoci tzn. jeżeli masz mieszkanie za 300 tys to nie znaczy ze wydajesz 30 tys na jego utrzymanie..mimo ze tez jest tu sporo rzeczy które sie mogą popsuć...
Przesadziłeś trochę z tym zużywaniem...jesli by było jak mówisz to popatrz po 10 latach nie inwestowania budowla jest zuzyta w 100 % ??
Drewno kotły itd.. zgoda pod warunkiem ze to zużywasz moznaby na przykład wprowadzić dodatkowa kwotę po każdym oblężeniu
Ostatnio edytowany przez Michal Pawlak (18-03-2008 15:13:27)
Offline
Mistrz Gry
Po to zwiększam koszty bez zmiany dochodów aby było troszkę trudniej. Inaczej nic bym nie zmieniał.
Nie porównujmy MiP do rzeczywistości bo w MiP'ie dużo rzeczy jest uproszczonych inaczej nie dałoby sie grać.
Po 10 latach nieinwestowania budowla sie nie zmienia - nie chodzi tuaj o inwestycje, bo inwestycja to rozbudowa. Natomiast po 10 latach niekonserwowania niestey taka budowla podupada. Marcin to nie sa nasze czasy kiedy mamy lepsze materiały, trwalsze rzeczy, tworzywa sztuczne, aluminium wiec nie porównujmy MiP'a do tego co jest teraz.
Drewno, kotły jak napisaleś - nie chodzi o zużywanie tych rzeczy ale o ich NISZCZENIE sie SAMO przez upływ czasu.
Co do dodatkowych opłat po oblęzeniu - oczywiscie, w zależności od % zniszczonych murów., ale to temat zupełnie inny.
Jeden % to za mało a 10 za dużo? 10 to ladna okrągła liczba, w sam raz. W dalszym ciągu słysze nie - bo za drogo
Offline
Książe
MG napisał:
Nie mamy budynków wartych 300 tys wiec te porównanie jest nie trafione.
No tym to mnie Olek rozwaliłeś. Koszty rzędu 10% dla budowli obronnych to stanowczo za duzo. nie wyjezdzaj tu z aluminium i nowoczesnymi technologiami, bo stare były dobre, nasze mury twierdze są budowane długo, co za tym idzie starannie i są obiczone na 300 lat trwania a nie na 30 jak wielka płyta. Rzeczywiście, mury po 10 latach braku konserwacji podupadłyby, ale się nie rozsypały. Takie budowle jesli nikt ich nie oblegał, rozebrał mogą stać i stać.
Koszt utrzymania jak przy bud. wojskowych, szkoleniowych? Za drogo Olek, tam oprócz konserwacji murów dochodzą olbrzymie koszty utrzymania infrastruktury, personelu, dlatego to jest 10% chyba? Tutaj to stoi puste praktycznie w warunkach pokoju. Na bramach miasta poza tym jest chyba pobierana opłata od podróżnych m.in. na koszty konserwacji murów miejskich?
Ja proponuję kwotę rzędu 2-3% jako sprawiedliwą i słuszną.
Offline
Mistrz Gry
Wiedzałem, że bedą sprzeciwy.Wiedziałem
eeee.... może 5% ?
Offline
Książe
W kwestiach bardziej ogólnych:
-co realnie daje szkolnictwo? trzeba to jakos rozwiązać, bo pakować kasę tylko dla prestiżu to głupota odrobinke
-sprecyzuj warunki budowy warsztatów/huty z tego co pamietam to nie chodzi jedynie o koszt surowca, ale ktos musi nam go udostępnic. Podobnie z kopalniami- z tego co pamietam to nie mamy mozliwosci wznosic nowych, bo nie ma złóż- jakby co to sprostuj.
-co z maszynami oblężniczymi? tutaj są a w nowych jdnostkach brak
-przydałby sie oddzielny wątek z sytuacją ekonomiczną poszczegolnych panów, Śląska czy państw osciennych w ogole
Offline
Mistrz Gry
Szkolnictwo realnie w tym momencie daje tylko prestiż. Nic w tym dziwnego na oświacie się nie zarabia z reguły. Dla realiów - to nie może być budynek który przynosi zysk bo inaczej wiele osób chiałoby budować a sami wiecie ile było Akademi/uczelni w średniowieczu - niewiele - bo drogie
Ale jezeli macie jakieś pomysły to prosze o nie. Do tej pory akademia była pare razy używana jako element i narzędzie fabularne.
Warsztaty płatnerskie – budujemy za 32000 tysiące i tyle, nie ma dodatkowych warunków. Natomiast różny jest dochód, jeżeli nie mamy kopalni żelaza to musimy sprowadzić surowiec, na czysto zostaje nam 14000. Jeżeli mamy swoje kopalnie to na czysto zostaje nam oczywiście więcej - 32000 zł w najlepszym wypadku, rzecz jasna zmiejsza sie dochód otrzymywany z kopalni bo urobek idzie do naszych warsztatów a nie a rynek.
W przypadku Huty jest podobnie tylko zapotrzebowanie na materiał jest większe.
Kopalnie - tutaj przeszkadza nam geografia i los Jeżeli na mapie (mam problem z wrzuceniem czytelnem mapy na forum ale pracuję nad tym) nasze ziemie mają góry możemy szukac złóż - dodam jutro odrębny temat na ten temat. Jeżeli nie mamy gór możemy szukać tylko kamienia, ten wysteuje nie tylko w górach. Jak już pisałem wkrótce ododam do przedyskutowania mój pomysł w tym zakresie.
Machiny oblęznicze - musze tylko sprawdzić jakie są maszyny w Mediewal II, spisać ich statysyki i wrzuce na forum.
Wątek ekonomiczy - jest już praktycznie gotowy odkąd skończyłem opracowywać ekonomie pozostałych śląskich panów, czekam tylko aż wrócicie do domów.
Offline
Mistrz Gry
Dokonałem zmian w opisie ekonomi:
- poprawiłem opis koszar wg nowych jednostek
- zmniejszyłem koszt budowy i utrzymania strzelnicy i pola ćwiczeń
- zmieniłem zasady posiadania rzeźni i warsztatów ciesielskich - wystarczy mieć 2 wsie leśne lub hodowlne aby postawić jeden warszat lub rzeźnie a nie 3 jak poprzednio.
- zwiększyłem koszty utrzymania budynków obronnych - do 5% kosztów budowy (kompromis? )
Offline
Książe
Ja na 5% sie zgadzam.
Jak bedziesz myslał nad ta akademia wojskowa, to moze wlasnie to jakos w szkolnictwo wkomponować, np. wydział wojsk pieszych ;P
Offline
Książe
Wpadłem na nowy pomysł, fanowski mozna rzec. Jesli chodzi o szkolnictwo: Jesli rozbudowujemy to zwieksza sie takze liczba studentow w miescie, tzn nastepuje czasowa migracja- moze zwiekszałoby to liczbe mieszkancow, chociaz pewnie powiesz ze oni nie beda musieli płacic mi 1zł od łba bo nie sa formalnie mieszkancami miasta.
Drugi pomysł: powyzej szkoły za kazdy poziom +5% zysku z browaru i gorzelni
Offline
Mistrz Gry
Dobre z tą gorzelnią i browarem fanowskie
Co do zwiększana ilości ludności, tych studetnów to aż tak dużo nie ma raczej, nie to co dzisiaj że w wakacje w Lublinie pustki na mieście
Offline
Nobilis
Przyglądam sie tej Ekonomi i przyglądam i mi nie pasuj jedna rzecz...Z historycznego punktu widzenia kto posiadał kopalnie srebra albo złota był ustawiony i jego państwo tez było ustawione...a tu.. marniutko oj marniutko
Moja propozycja jest następująca
kopalnia złota - 60 tys sztuk złota rocznie.
kopalnia srebra- 30 tys sztuk złota rocznie.
Pojawił mi sie pomysł na jeszcze jedna kopalnie, coby szanowni gracze powiedzieli na kopalnie soli..Zupy solne w Wieliczce za Władysława Łokietka i Kazimierza Wielkiego były uznawane za tak wielki skarb że każdemu kto by tam wszedł bez pozwolenia zasadzano na śmierć niezależnie od stanu (źródło Polska Piastów P.Jasienica)
kopalnia soli- 24 tys sztuk złota rocznie
Offline